Sugen på Ironman eller Ö till Ö? LÄS DESSA TRE VARNINGAR FÖRST

För sju år sedan föddes vår första son. Efter en lång och smärtsam förlossning, framförallt för min fru, kunde vi välkomna Vilgot till världen. Jag hade inför förlossningen jämfört smärtan vid barnafödande med smärtan att genomföra en Ironman eller Ö till Ö. Som ett sätt för mig att leva mig in hur ont det gjorde att föda barn. Det slutade jag med där och då. Förmågan att hantera smärta är en styrka om man ska tävla extrema uthållighetstävlingar. Så jag tror mammor har en stor fördel eftersom smärttålighet går att träna upp. Det konstaterade jag den där dagen i augusti 2010. Och för oss andra som inte är mammor kanske Ironman eller Ö till Ö är det närmaste vi kommer att få känna på en förlossning!

Men det här skriver jag inte för att skrämma dig. Snarare tvärtom. För hur kommer du ut på andra sidan när du just gått igenom något smärtsamt, jobbigt och utmanande? Jo, som en starkare individ! Här kommer dock tre varningar innan du anmäler dig till din första/nästa Ironman eller Ö till Ö-tävling!

#1 DET FINNS STOR RISK ATT DU BLIR BEROENDE

Att träna för och genomföra en extrem uthållighetsutmaning kommer förändra dig. Fysiskt kommer du antagligen vara i ditt livs form. Mentalt kommer du helt plötsligt inse att om något som tidigare verkade omöjligt, faktiskt är möjligt med vilja och hårt jobb, vad mer kan du uppnå? Ditt mindset kommer förändras och du kommer utveckla vad psykologiprofessor Carol Dweck kallar Growth Mindset. En övertygelse om att nästan allt i livet är utvecklingsbart. Att vi inte är födda till genier eller talanger utan att framgång är något alla kan nå med hårt jobb och medveten träning. Under mina år inom uthållighetsidrotten har jag sett en mängd helt fantastiska transformationer från ordinär medelsvensson till extraordinär uthållighetsidrottare. Och när väl bollen är satt i rullning bidrar både biologiska faktorer som hormoner, och mentala aspekter som mindset till att det finns risk att du utvecklar ett beroende. Ett beroende av att fortsätta växa, lära nytt och utvecklas för att nå närmare din fulla potential i livet!

#2 FOLK KOMMER ATT TITTA PÅ DIG

När du genomför något som väldigt få vågar prova, kommer andra se på dig på ett helt nytt sätt. Personer som du tidigare sett upp till av olika anledningar kommer nu se upp till dig. Du kommer bli en förebild för människor runt omkring och du kommer antagligen få en massa nyfikna frågor kring träning, hälsa, kost och mental styrka. Det är upp till dig hur öppen du vill vara men en tillbakadragen och hemlig approach leder ofta till ännu mer nyfikenhet. Ibland har jag svårt att förstå vad det är som är så intressant och imponerande med att ha genomfört en Ironman eller swim-run. Men faktum är att du i vissas ögon plötsligt kommer ha superhjältestatus. Om jag tänker tillbaka på när jag läste om Ironman och Ö till Ö för första gången för tio år sedan, kan jag i och för sig förstå det. Att simma 3860 m, cykla 18 mil och springa ett marathon verkar ju knappt mänskligt vid första anblicken. Och att omväxlande simma drygt 10 km och springa 65 km i Stockholms skärgård på en och samma dag låter ju också närmast som en superhjälteprestation. Min stora insikt är att om JAG kan, så kan DU också! Så det bästa du kan göra när folk tittar på dig på ett nytt sätt, är att se tillbaka på dem på ett nytt sätt. Se deras inneboende potential som de kanske inte själva insett!

#3 DU KOMMER VÄCKA DÅLIGT SAMVETE

Den ökade träningsmängden som en satsning mot Ironman eller Ö till Ö kräver, innebär att de rekommenderade 30 minuterna fysisk rörelse om dagen som forskningen visar förbättrar hälsan inte helt kommer räcka till. Samtidigt hör jag ständigt individer som tror att man måste träna omänskligt mycket för att ens tänka på att ställa sig på startlinjen. Visst, det krävs aningen mer träning än de två eller tre träningspass som de flesta någorlunda aktiva personer genomför varje vecka. Men inte alls de 20-30 timmar i veckan som proffsen lägger på sin träning. Jag ser mig själv som en försökskanin och har under de senaste åren provat mig fram till en optimal träningsmängd för heltidsarbetande personer med familj som vill prestera bra på tävlingar som Ironman eller Ö till Ö. Med i snitt nio timmars träning per vecka har jag bland annat genomfört Ö till Ö, Ironman på 8.33, tagit VM-brons, slagit världsrekord, genomfört Ironman Hawaii och sprungit 100 miles. Beroende på din ambitionsnivå och bakgrund kan din optimala träningsmängd vara högre eller lägre än så. Men med ett tydligt syfte med varje pass går det att optimera träningen långt mer än vad många tror. När du börjar träna mer kommer folk runtomkring få dåligt samvete för att de inte rör sig tillräckligt. I många fall är kanske dåligt samvete en bra morot för att ta tag i sin hälsa så ha inte dåligt samvete för att du ger andra dåligt samvete!

Att du uppfyller dina drömmar och jagar din potential kan också sticka i ögonen på vissa. Framförallt om de inte själva är speciellt bra på att sätta och nå sina mål. Men inse att problemet inte ligger hos dig och att om du lyssnar på alla nejsägare så når du aldrig någonstans. Jantelagen är förhoppningsvis på utdöende. Att våga sticka ut hakan och ge sig på en stor utmaning är det bästa sättet att knäcka jante. Därför är din anmälan till tävlingar som Ironman och Ö till Ö en manifestation för vår obegränsade potential. Att du blir grym på att planera din vardag för att hinna träna, prestera på jobbet och ha en glad familj, är en bi-effekt att räkna med. Och förmågan att hinna med mer än många andra, kommer säkert också väcka avundsjuka.

NÅGRA AVSLUTANDE ORD

Att genomföra en Ironman eller Ö till Ö är som att födas på nytt. Att födas är trångt, blött, svettigt, smärtsamt och alldeles underbart. Som nyfödd ser du världen på ett nytt sätt. Alla tidigare hinder och begränsningar är borta. Plötsligt är du fri att uppfylla alla drömmar, växa och lära dig vad som helst. Möjligheterna är oändliga och minnena har etsat sig fast för evigt. Att genomföra en Ironman eller Ö till Ö är som att ta det röda pillret i filmen Matrix. Det öppnar vägen till kunskap, frihet och till den ibland smärtsamma sanningen om verkligheten. Vi ses på andra sidan!

Vill du ha hjälp att nå närmare din fulla potential? Nu kan du boka en plats i mitt specialdesignade Swimrun-program och ta en plats i teamet för 2018! Programmet startar den 1 januari 2018 och antalet platser är begränsat för bästa möjliga stöd.

Share