Willpower del två – viljestyrka som en nyckel till att nå våra drömmar

Här kommer del två i serien om hur vi, med några enkla strategier kan ta kontrollen över vår viljestyrka och röra oss i rätt riktning mot våra mål och de förändringar vi vill åstadkomma i våra liv.

Kelly McGonigal forskar på Stanford på just ämnet Willpower och det är framförallt vissa forskningsresultat som beskrivs i boken The Willpower Instinct som jag tycker är speciellt värda att lyfta fram. För er som inte läst del ett, rekommenderar jag att göra det först. Men här kommer några fler highlights.

#9 – Att varje dag reflektera över ”ditt varför”, alltså anledningen att du strävar mot ett visst mål eller försöker förändra ett visst beteende, gör att du ökar dina chanser att ta de där små willpower-besluten som tar dig rätt riktning. Jag kommer skriva en egen bloggpost om just detta kraftfulla sätt att åstadkomma vad som för många kan verka omöjligt. Ett sorts Willpower 2.0 som jag kallar Whypower.

#10 – Visste du att studier visar att snabbmatskedjor som McDonalds säljer FLER Big Macs om de introducerar ett hälsosamt alternativ på menyn, tex en sallad? Det är alltså inte så att en sallad på menyn gör att försäljningen av de ”onyttiga” alternativen minskar, utan snarare att folk som inte annars skulle gått dit överhuvudtaget för att snabbmat normalt inte är ett alternativ lockas av ATT DET FINNS ett hälsosammare alternativ på menyn. De är dock lika benägna att välja det onyttiga alternativet när de väl är på plats. Bra att ha med sig om man vill genomskåda snabbmatställenas marknadsföringstrick och ta kontroll över sin egen viljestyrka när man väl står inför ett menyval.

#11 – På samma tema visar studier att vid ett restaurangbesök är personer som valt det mest hälsosamma alternativet på menyn (eller det som marknadsförts som mest hälsosamt) mer benägna att lägga till dessert eller onyttiga drycker till sitt hälsosamma val av huvudrätt. Något som potentiellt resulterar i en totalt sett mer ohälsosam måltid än personen bredvid som valde en något onyttigare huvudrätt.

#12 – Som vi konstaterade i förra bloggposten om viljestyrka är stress en stor bov i dramat om vi vill stå emot frestelser eller ta rätt beslut för att komma närmare våra långsiktiga målsättningar. Studier visar att reklam i samband med nyhetsrapportering om död, krig eller olyckor ökar sannolikheten för att konsumenten köper. Av samma anledning kan varningstexten på cigaretter om att rökning dödar, faktiskt trigga en stressreaktion hos folk som försöker sluta röka vilket gör det svårare att stå emot cigaretten. Vår hjärna försöker skydda oss mot att må dåligt.

#13 – Du har säker hört talas om Marshmellowtestet som genomfördes som en serie studier på barn under 60-talet. Barnen fick valet att antingen äta en marshmallow direkt eller vänta tills försöksledaren kom tillbaka och då få två marshmallows. Målet med studien var att testa hur stor andel av barnen som kunde motstå den omedelbara belöningen i att äta upp godiset, för att få dubbelt så stor belöning en stund senare. Det intressanta med studien var att man följde gruppen tills de blev vuxna och såg en stark korrelation mellan framgång i livet och förmågan att vänta på en uppskjuten belöning. Slutsatsen är att om man lär sig stå emot omedelbara belöningar till förmån för något bättre senare har man mycket större chans att lyckas i livet i stort.

#14 – Både bra och dåliga vanor sprider sig som ett virus. Om du omger dig med personer som är duktiga på självkontroll, disciplin och viljestyrka ökar chanserna att du också blir bättre på det. Samma sak om du umgås med folk som har liknande målsättningar. Så se till att umgås med och lyssna på personer som kan inspirera dig att hålla dig på rätt väg.

#15 – Dieter som FÖRBJUDER vissa livsmedel har visat sig mer ineffektiva än dieter som ger rekommendationer för vad man BORDE äta. Faktumet att det finns ett förbud gör att personen i fråga är mer benägen att tappa fokus och sluta följa dieten. Att istället fokusera på vad man bör äta har visat att det är lättare att långsiktigt följa kostråden/dieten. En intressant sak med strikta dieter är att personen i fråga är mer benägen att vara otrogen eftersom han/hon använder så mycket av sin willpower för att hålla sig till rätt kost att det är svårt att hålla sig ifrån andra frestelser som kräver willpower.

Hoppas du kan ha nytta av någon av dessa insikter. Och som sagt, viljestyrka (willpower) är inget man föds med utan det går att träna upp. Med karaktär, disciplin och viljestyrka kan vi nå vår fulla potential och öka chanserna att nå våra drömmar!

Share