Run-walk strategy del 1

Jag är ett stort fan av den sk Run-Walkstrategin som går ut på att man under längre (fri definition av långt) löpsträckor kan prestera snabbare totaltider genom att redan från början lägga in kortare gåpauser. På det sättet kan man få ner pulsen, få bort eventuell mjölksyra, låta energi tas upp bättre, och låta musklerna belastas på ett lite annat sätt en kort stund. Jag har använt detta mycket på träning framförallt när jag efter ett längre avbrott från långpass i löpskorna ska rampa upp volymen och kunna vara ute och springa i kanske 2,5 timmar från att tidigare kört max 90 minuter under en längre period. Men har aldrig testat det i strukturerad form på tävling. Nu är det dags.

Den 21e april springer jag lejonbragden 50km i Lund och min strategi för ett riktigt snabbt lopp (målet är under 3.30) springa i 4min/km-fart hela loppet och lägga in 45-60 sekunder långa gåpauser var 20e minut vilket sammanfaller bra med vätskestationerna som finns var femte kilometer. Genom att köra detta strikt redan från början trots att jag inte kommer vara trött de första 25-30 kilometrarna är min teori att jag kommer klara att hålla 4min/km-fart (när jag väl springer) hela loppet igenom. Del 2 av denna post kommer efter loppet då jag kommer utvärdera min strategi och ge lite generella tips för er som vill testa.

Share
2 Kommentarer
  1. Kalnins
    Kalnins says:

    hejsan chrille. hur gick det med detta. att du vann vet jag o ett stort grattis till dig. men detta är intressant även för mig. hur kan jag lägga in detta i träningen o så?

    Jag är riktigt nyfiken på hur din strategi funkade o hur det såg ut med km tider o varvtider.

  2. admin
    admin says:

    Hej Patric, detta vore klockrent för dig att prova både på träning och tävling. Kommer utvärdera inom kort här på bloggen, men ger gärna lite mer specifika tips till dig om du känner att du behöver mer kött på benen.

Kommentering är stängd.